Monday 4 November 2013

Jadi diri sendiri



penah tak kamu semua rasa berada dalam situasi di mana kamu takut nak buat sesuatu yang kamu nak sangat buat. sebab apa takut? sebab kamu takut ditolak, tak diterima, ditertawakan. pernah tak? sebab saya pun pernah alami situasi yang sama. saya rasa tak terdaya nak buat apa yang saya suka disebabkan saya terlalu memikirkan tentang apa orang lain akan cakap pasal saya.

tapi bila kita muhasabah semula diri kita, sampai bila kita nak kedepan, nak berjaya jika kita takut untuk buat apa yang kita nak. bukan orang lain yang tentukan hidup kita, bukan orang lain yang akan bersama kita bila kita tua nanti. sebenarnya semua itu terletak pada diri kita sendiri. kita tak perlu berpura-pura untuk disukai. biarlah orang sukakan kita akan diri kita sebenar. buat lah sesuatu yang baru, jangan fikirkan apa orang akan cakap. jika ianya sesuatu yang bermanfaat, orang akan nampak usaha kita itu suatu hari nanti. yang paling penting jangan lah kita takut, malu untuk melakukan sesuatu.


dalam subjek kosultasi sekolah, ada satu tugasan yang mana kami dikehendaki buat satu muzik video. jadi lagu yang saya pilih Read All About It. lagu ni lebih kurang membawa maksud seorang sahabat memberi semangat kepada sahabatnya yang lain supaya teruskan berusaha buat apa yang kamu mahukan dan jangan takut pada pandangan orang lain. jom dengar kan :)




No comments:

Post a Comment